Tuesday, 24 January 2012

PANGLIMA AWANG @ ENRIQUE MELAKA PENAKLUK DUNIA


oleh Djazlam Zainal pada pada 20hb Januari 2012 pukul 9.05 ptg
Panglima Awang @ Enrique Melaka adalah penyumbang besar terhadap ketamadunan Melayu. Beliau merupakan manusia pertama mengelilingi dunia dalam misi ekspidisi Armada Maluku. Apabila sampai ke pulau Cebu ( wilayah Filipina sekarang ) angkatan Spanyol diketuai Ferdinand Magellan mendekat ke Cebu. Ketumbukan tentaranya dibagi kepada beberapa kelompok. Enrique, Rebelo, Pagafetta sentiasa di sisi Magellan bersenjatakan arquebes dan crossbow. Sedangkan pribumi Cebu hanya menggunakan lembing, panah beracun dan lontaran batu.

Di Cebu, Magellan berjaya mengkristenkan lebih 2200 lelaki, perempuan dan kanak-kanak. Kejayaan ini mengubah pendirian Magellan dari pelayar-pengembara kepada seorang mubaligh dan pengembang agama Kristen. Ini dapat diteliti apabila meneliti memorendamnya kepada Charles V, terdapat kepentingan pribadinya. Raja Humabon adalah alat untuk mencapai impiannya. Setelah berjaya dikristenkan, Humabon diangkat menjadi raja tunggal dan pembesar-pembesar lain harus tunduk dan membayar ufti berupa seekor babi, seekor kambing dan sebakul beras kecuali Si Lapulapu, ketua pribumi Mactan yang menolak mentah-mentah.

Ferdinand Magellan..

Magellan marah lalu melancarkan serangan pada 26 April 1521. Magellan mengetuai sendiri serangan itu untuk menunjukkan keegoannya bangsa Eropa dan dirinya sendiri. Namun, Magellan terperangkap oleh Si Lapulapu. Setelah berlaku satu pentempuran yang dahsyat, Si Lapulapu berjaya mencantas kepala Magellan. Tamatlah riwayat Magellan dalam pertempuran tersebut. Ketiadaaan Magellan, Duerte Barbosa bertindak kelingking mencocok mata terhadap kesetiaan Enrique terhadap Magellan. Dalam satu pertengkaran, Barbosa mengeluarkan perkataan ' anak haram ' dan ' anjing ' kepada Enrique.

Peristiwa pagi Kamis, 1 Mei 1521, merupakan makan terakhir terhadap ekspidisi Armada Maluku apabila Raja Humabon memperdayakan dengan satu jamuan makan makan. Ketika Duarte Barbosa menghadapi makanan, satu serangan mengejut dilakukan dan semua 27 orang bersama Barbosa telah terbunuh. Inilah kali terakhir Enrique menyertai ekspidisi Armada Maluku yang dicatat oleh Pigafetta.

             

Berikut adalah garis masa pengembaraan Enrique Melaka mengelilingi dunia.

1511 -  Melaka jatuh ke tangan Portugis. Akhir Agustus , Panglima Awang ditawan. Beliau dikristenkan oleh Magellan dan diberi nama Enrique ( Enrique of Malacca ) Akhir Desember - belayar ke Portugal mengikut Magellan apabila diperintah oleh Albuqurque.

1512    Belayar melalui Goa ( India ) memutar ke Tanjung Harapan ( Africa Selatan ) dan sampai ke Lisbon ( Portugal ) pada bulan Juni.

1513    Mengikut Magellan ke Azamor ( Magribi ) Magellan  terlibat dalam peperangan menyebabkan kakinya dengkot.

1515    Pertengahan Agustus, pulang ke Lisbon dan kemudian ke Azamor dan berhijrah ke Oporto.

1517    Meninggalkan Portugal dan ke Spanyol. 20 September sampai ke Seville. Mengikut Magellan dalam pemutusan dengan orang yang berpengaruh di Spanyol. Diperlihatkkan kepada Raja Spanyol King Charles V di Valladolid oleh Magellan sebagai bukti dia seorang pribumi Melayu. Terlibat dengan persiapan Armada Maluku.

1519   10 Agustus, Isnin ( St. Lawrance's Day )  armada memulakan pelayaran dari Pelabuhan Seville menyusuri Sungai Guadalquirer ke muara di San Lucar de Barameda. 24 Agustus, surat wasiat Magellan ditulis dan dinyatakan tentang hambanya, Enrique serta pembebasan sebagai seorang yang mereka jika semasa dalam pelayaran dengan dibayar pampasan sara hidup 10,000 naravedis. 20 September, Selasa - Magellan memulakan pelayaran sebenar Armada de Maloccus ke Maluku dari San Lucer de Barremada. Panglima Awang sentiasa bersama-sama Magellan dan diletakkan di dalam kapal utama, Trinidad sebagai penterjemah dan dibayar gaji 1500 naravedis. 26 Oktober, Isnin - melintasi Cape Verde dan belayar ke pesisir pantai Liberia dan Sierra Leone. Magellan menghukum penjenayah-penjenayah dari kapal Victoria karena kesalahan meliwat berhampiran Guinea. Oktober - penyaksikan pembunuhan yang diketuai oleh Cartegena tetapi dapat dipertahankan oleh Magellan dan memulakan menyeberang laut Atlantik. 29 November - daratan pertama ditemui di Peranbuco, Brazil selepas menyeberang lautan Atlantik dari benua Afrika. 13 Desember ( St. Lucia's Day ) berlabuh di pelabuhan Rio de Janairo dan berjumpa dengan penduduk asli Brazil. 26-27 Desember - meninggalkan Rio de Janairo, Brazil belayar menghala ke selatan.

1520   31 Maret - sampai ke San Julian. 31 Maret - 24 Agustus ( 5 bulan ) terperangkap di San Julian, Argentina karena cuaca buruk, musim sejuk. 1 April - menyaksikan pemberontakan kedua terbesar dan terakhir - diketuai oleh Quesada de Cartegena di San Julian, Argentina, tetapi dapat dipatahkan oeleh Magellan. Ramai pemberontak ditangkap dan dihukum berat. 24 Agustus - armada meneruskan  pelayaran ke selatan dengan meninggalkan Juan de Cartagena dan seorang padri di situ. Kapal Santiago karam dipukul ribut. 24 Oktober - ekspidisi Magellan menemui tanjung yang dinamakan Cape of the Elevan Thousand Virgins yang merupakan pintu masuk laluan hala ke barat yang sekarang dikenali sebagai Selat Magellan. Kapal San Antonio meloloskan diri belayar pulang ke Spanyol. 28 November, Rabu - sampai ke laut Pasifik. Berada di lautan Pasifik selama tiga bulan dan 20 hari tanpa mengambil sebarang bekalan semasa belayar.

1521   6 Maret - melihat daratan  di kepulauan Marianas atau Lotrunas ( Guam ) ketika menyeberangi lautan Pasifik selama 98 hari dari selat Magellan. 16 Maret, Jumat - pribumi datang membawa makanan seperti yang dijanjikan pada waktu tengah hari. 28 Maret, Kamis - pertama kali muncul dalam laporan Pigafetta apabila berkomunikasi dengan pribumi tempatan, raja Colambu. 1 April ( Good Friday ) - Enrique dihantar oleh Magellan ke pantai untuk membeli bekalan makanan. 7 April - armada sampai ke pulau Cebu. 14 April - mendarat di pantai bersama 40 pelayar lengkap bersenjata. 26 April, Jumat - Raja Mactan menjadikan 2 ekor kambing menerusi anehnya sebagai wakil karena tidak dapat hadir berjumpa Magellan sendiri karena keengganan Si Lapulapu. 24 April, Sabtu - menyertai pertempuran menentang pribumi Mactan dan sentiasa di sisi Magellan. Magellan mati dibunuh Si Lapulapu, manakala Enrique tercedera. 28 April, Ahad - Enrique bertengkar dengan Duaerte Barbosa. 7 Mei, Rabu - pelaut Spanyol diperdaya dengan satu undangan makan yang mengakibatkan 27 orang mati diserang hendap. Pelaut yang tidak menyertai makan malam berjaya melarikan diri dan meneruskan pelayaran ke pulau Maluku. Pakatan membunuh Barbosa didakwa didalangi oleh Enrique bersama-sama raja Hamabon kaitannya dengan peristiwa pertengkaran dengan Duerte Barbosa. Peristiwa inilah merupakan kali terakhir Enrique muncul dalam lipatan sejarah.


Daftar Pustaka

Panglima Awang @ Enrique Melaka, Perbadanan Musium Melaka, 2010

4 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete
  2. Henry the black:

    Nama sebenar HARITH BIN MEAN,

    asal Padang, Minangkabau, SUMATERA, Indonesia. Datang ke Melaka dengan bapa saudaranya
    (pendagang) umur 14 tahun.

    Umur 18 tahun, dia ditawan Magellan dan dibawa ke Eropah. HM jadi sahabat baik/pengawal peribadi kepada Magellan (HM pandai silat). HM tidak pernah di babtise/ masuk kristian - Magellan bersumpah bohong agar Harith dapat diterima oleh masyarakat kristian.
    HM tidak ikut ekpedisi balik ke Spanyol tapi minta ditinggalkan/mendarat di KUALA SG. BARU, MELAKA (39km utrara bandar Melaka). HM dibayar 4kg emas ganjaran jasanya bantu ekspedisi (HM kapten kapal dari Pulau Samar, Pilipina hingga ke Melaka).
    HM nikah gadis umur 20 tahun di Kg Pulau dan meninggal disitu waktu umurnya 73 tahun. HM disemadikan di KG AIR HITAM, 3 km dari Kg. Pulau dan 10km selatan KUALA SG. BARU, MELAKA.

    Alfatehah untuk Harith bin Mean,
    rakan2 seperjuangannya, keluarganya, keturunannya, muslimin & muslimat sekalian, jin & manusia.

    Sekian. Allahu a'alam.

    ReplyDelete
  3. Henry the black:

    Nama sebenar HARITH BIN MEAN,

    asal Padang, Minangkabau, SUMATERA, Indonesia. Datang ke Melaka dengan bapa saudaranya
    (pendagang) umur 14 tahun.

    Umur 18 tahun, dia ditawan Magellan dan dibawa ke Eropah. HM jadi sahabat baik/pengawal peribadi kepada Magellan (HM pandai silat). HM tidak pernah di babtise/ masuk kristian - Magellan bersumpah bohong agar Harith dapat diterima oleh masyarakat kristian.
    HM tidak ikut ekpedisi balik ke Spanyol tapi minta ditinggalkan/mendarat di KUALA SG. BARU, MELAKA (39km utrara bandar Melaka). HM dibayar 4kg emas ganjaran jasanya bantu ekspedisi (HM kapten kapal dari Pulau Samar, Pilipina hingga ke Melaka).
    HM nikah gadis umur 20 tahun di Kg Pulau dan meninggal disitu waktu umurnya 73 tahun. HM disemadikan di KG AIR HITAM, 3 km dari Kg. Pulau dan 10km selatan KUALA SG. BARU, MELAKA.

    Alfatehah untuk Harith bin Mean,
    rakan2 seperjuangannya, keluarganya, keturunannya, muslimin & muslimat sekalian, jin & manusia.

    Sekian. Allahu a'alam.

    ReplyDelete
  4. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...