Monday 2 May 2011

Panglima Awang manusia pertama mengelilingi dunia




Sebuah laporan sezaman dengan Pigafetta iaitu laporan Maximilian Transsylvania berjudul De Molucis Insulis (1522). Laporan ini menceritakan dakwaan penglibatan Enrique dalam merancang dan memerangkap pelaut Armada Maluku ketika peristiwa “Jamuan Kematian”.


Catatan lain kewujudan Enrique tercatat dalam dokumen sejarah F.H.H. Guillemard (1890) di Lisbon, terutama dalam daftar anak kapal Trinidad dan surat wasiat Magellan. Dalam daftar anak kapal Trinidad yang sebanyak 62 orang, Enrique didaftarkan sebagai jurubahasa dan penterjemah dengan bayaran gaji sebanyak 1500 maravedis [nilai semasa AS$160.50 (RM561.75)].

Surat wasiat yang ditulis Magellan bertarikh 24 Ogos 1519 ketika Armada Maluku berlabuh di muara Sungai Guadalquivir di San Lucar de Barrameda, Sepanyol, merupakan bukti lain kewujudan Enrique. Magellan membuat pengakuan bahawa Enrique ialah hamba tawanannya dari Melaka yang berumur 26 tahun ketika surat itu ditulis.

Magellan juga menuntut pembebasan Enrique daripada belenggu perhambaan sekiranya berlaku kematian semasa pelayaran. Beliau turut menuntut agar hambanya itu dibayar pampasan belanja sara hidup sebanyak 10 ribu maravedis [nilai semasa AS$1070.02 (RM3745.07)].

Enrique juga muncul dalam laporan Martin Fernandez de Navarrete (1837) yang menyatakan;
“Tatkala Magellan berada di India, dalam perkhidmatan Raja Portugis, dia (Magellan) membeli seorang hamba di Melaka, kelahiran Pulau Maluku, demikian menurut sesetengah pengkaji, dan dari Sumatera menurut yang lain; yang dikenali Enrique, dan di Sepanyol dia belajar bahasa Sepanyol secara tekun dan mampu bertutur dengan lancar sekali”.

- Dewan Masyarakat, Jan 2010, Prof Madya Dr. Shaiful Bahri Md. Radzi.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...